Roel van Spronsen

foto: Rudy Hellewegen

van Spronsen Geluidstechniek is de naam van het bedrijf waaronder ik, Roel van  Spronsen,  mijn diensten aanbied als geluidstechnicus bij theatervoorstellingen, evenementen en als freelancer voor audiobedrijven.”

Tijdens en na mijn studie Art of Sound aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag heb ik door de jaren heen steeds meer ervaring opgedaan als geluidstechnicus  en -ontwerper. De keuze om als specialisatie Live- & Theatresound te gaan doen is voor mij altijd duidelijk geweest gezien mijn muzikale achtergrond en veelzijdige interesse in theater, musicals en concerten.

In het laatste jaar van mijn studie heb ik de mogelijkheid gekregen om stage te lopen bij  ‘Soldaat van Oranje, de Musical’. Ik ben nauw betrokken geweest bij de hele opbouw en opstart van deze geluidstechnisch zeer geavanceerde productie. Hier ben ik blijven werken als zendertechnicus. In oktober 2015 heb ik besloten om na 5 jaar op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen.

Vanaf 2013 heb ik naast ‘Soldaat van Oranje, de Musical’ deel uitgemaakt van het geluidsteam in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Uiteindelijk heb ik voor Stage Entertainment Nederland meegewerkt aan de producties ‘Sister-Act’ en ‘Billy Elliot’ (zenders), ‘Beauty and the Beast’ (zenders, operator geluid en tijdelijk hoofd geluid). Na deze periode heb ik nog gewerkt als opstart-technicus bij de ‘The Lion King’, ‘The Bodyguard’, ‘On Your Feet’ en ‘Mamma Mia’.

Na mijn (vaste) werk in het Circustheater ben ik terecht gekomen bij Het Pretpakhuis, de productiemaatschappij van Jon van Eerd. Bij dit bedrijf was ik verantwoordelijk voor het geluidsontwerp voor de voorstelling ‘Harrie let op de Kleintjes’ (2016/2017) en  ‘Harrie en Eva’ (2017/2018). Tevens was ik mee op tournee als geluidstechnicus en leverde ik een deel van de geluidsset. Komend seizoen (2018/2019) neem ik het ontwerp van ‘Charley, de komische musical’ op me en zal ik wederom zelf mee gaan en de geluidsapparatuur leveren.

Sinds juli 2017 ben ik jaarlijks betrokken bij de zomerproducties van Stichting de Kernploeg. In 2017 produceerde zij de musical ‘ A New Brain’ en in 2018 ‘ She Loves Me’. Beide uitgevoerd in een oude scheepsloods/fabriekshal waar een uitdaging klaarstond om op een akoestisch lastige locatie een mooi en natuurlijk geluidsbeeld te creëren.

Verder heb ik ervaring opgedaan in het geluidstechnisch ontwerpen en uitvoeren van verschillende grote en kleine musicals en in het uitversterken van grote (symfonie) orkesten. Tevens ben ik vaste geluidstechnicus van de Koos Mark Bigband, waarvoor ik een aantal jaar geleden hun vaste geluidsinstallatie heb aangepast en deels heb vernieuwd.

Door mijn muzikale achtergrond (meer dan 10 jaar drums, slagwerk en (bas)trombone in een jeugdorkest) denk ik vanuit de muziek/tekst en staat de techniek in dienst daarvan. Het communiceren en meedenken met muzikanten en artiesten staat bij mij heel hoog in het vaandel.

In veel gevallen werk ik met mijn eigen apparatuur. Zo ben ik in het bezit van een compacte geluidstafel (Allen & Heath QU16), maar ook van een Allen & Heath D-Live C3500 met alle betreffende infrastructuur, microfoons en personal monitor systeem (Allen & Heath ME-1).

Ik stel graag mijn kennis en kunde in dienst van uw productie, festival en/of theatervoorstelling. Vanaf de eerste plannen tot aan de laatste voorstelling zal ik alles inzetten om het mooist klinkende resultaat te realiseren.

 

Mijn werkervaring